Recenze I Catherine

29. července 2014 v 9:31 | Kane |  Mám přečteno I Recenze
Autorka: April Lindnerová
Nakladatelství: Ikar
Překlad: Ivana Nuhlíčková
Počet stran: 304

Moderní zpracování slavného románu Na větrné hůrce Emily Brontëové. Catherine je už unavená z toho, jak se jí snaží každý vetřít do přízně jen proto, že její otec je majitelem slavného klubu The Underground na Manhattanu. Pak ale potkává nadaného, ale také velmi záhadného muzikanta Hence. Prvotní přátelství dvou mladých lidí rychle přeroste ve spalující romanci… Chelsea vždy věřila tomu, že její matka umřela náhle po krátké nemoci. Dokud nenajde dopis, který pro ni otec po léta schovával. Dopis od matky Catherine, z něhož vyplývá, že matka neumřela, nýbrž utekla. Zpáteční adresa na obálce - Klub The Underground.

Catherine je již druhá kniha od této autorky, která má mladým lidem přiblížit autorčiny oblíbené klasické knihy. Poprvé to byla Jane, která měla být moderní verzí Jany Eyrové, a Catherine je tedy, jak už jste si jistě domysleli, moderní zpracování knihy Na větrné hůrce. Knihu jsem si chtěla již dlouho přečíst a když jsem se k ní konečně dostala, pohodlně jsem se usadila a ve čtení neustala, dokud jsem se nedostala k poděkování.

Děj knihy Na větrné hůrce asi představovat nemusím, zato Catherine ano. Hledat souvislosti s originálem bylo těžší, neboť autorka úplně vyškrtla scény, které knihu Na větrné hůrce dělají knihou. Zachovala jen postavy, ačkoliv jsem občas měla pocit, že jejich charakter je poněkud... nesprávný. Často jsem i přemýšlela, jak do celkového příběhu zapadá ta či ona postava, chvilku trvalo, než mi to došlo. Bohužel tedy musím říct, že Catherine není tak kvalitně zpracovaná jako Jane, která se alespoň držela děje, ale kdo ví, zda by to šlo napsat jinak, když Na větrné hůrce proběhne několik desítek let zatímco v Catherine maximálně pár týdnů.

"Pne bože. Vypadáš přesně jako..." Potom se vzpamatoval. "Z otce nemáš vůbec nic."
(str. 35)

Chelsea žije se svým otcem sama, na matku si vzpomíná jen matně. Jednoho nudného letního dne narazí na matčin dopis, který byl adresován jí. Zpáteční adresa ji zavede do legendárního klubu Underground, kde po ní začíná pátrat. Nedokáže se s mířit s myšlenkou, že by byla mrtvá, jak jí Hence, majitel klubu a dávný přítel její matky, tvrdí. Seznámí se s Cooperem, který jí čas od času pomůže a řekne jí něco o Henceovi a Catherine, její matce. Když Chelsea nalezne matčin deník, začíná vše snad konečně chápat. Odhaluje matčino dětství, pravého Hence a pravděpodobně přichází na kloub záhadě, kterou nedokázala vyřešit ani policie. Co se vlastně s její matkou opravdu stalo?

Kniha je psána ze dvou pohledů, z minulosti - Catherine - a z přítomnosti - Chelsea, což mi ze začátku dost lezlo na nervy. Chvilku mě bavilo číst o Catherine, pak mě zase více bavilo číst o Chelsee a autorka se mi vždy trefila do nálady takovým způsobem, že jsem se vždy prokousávala pohledem té méně chtěné osoby. Ale nekonec jsem se začetla a od knihy se nemohla odtrhnout. Jakmile jsem si uvědomila, která postava je která, hned se mi četlo lépe. Vše se mi sice zdálo převrácené, ale i tak jsem si to užívala. Koukala jsem se na knihu jako na nějaký obyčejný román, který nemá s jinou knihou nic společného. Jako samostatná kniha je to paráda a když jsem knihu dočetla, cítila jsem se mizerně. Je sice jasné, že to nemohlo skončit úplným happy endem (jen takovým tím polovičním), ale i tak mi z toho bylo hrozně smutno a měla jsem náladu pod psa.

Příběh jako takový jsem si užila především proto, že jsem se v Catherine nějak shlídla. Co si budem povídat. Miluje čtení, má slabost pro hudbu, ráda píše a v překladu se jmenuje Kateřina. Dokonce i některé scény z jejího deníku mi přišly jako vystřižené z mého života. Byla mi hodně blízká a o to hůře se mi opouštěla. Bylo to, jako bych četla o sobě, jako bych našla novou kamarádku, která mi rozumí, chápe mě a nikdy mě neodsoudí za mé činy. Nemá potřebu se mnou soutěžit, je upřímná a vždy tu bude. Pravděpodobně to zní bláznivě, já vím, ale tomuhle pocitu jsem se nemohla ubránit.

Kdybych měla román hodnotit samostatně a nebrat ohledy na nápis: "Moderní zpracování klasického románu Na větrné hůrce," asi bych neváhala a dala knize čtyři hvězdičky (možná i pět!). Ale musím se na to koukat i z jiného pohledu. Jako moderní verze to opravdu zklame. Přestože mně osobně se líbí Catherine než Na větrné hlrce. Nevím proč, ale ta klasika ve mně málokdy vyvolá nějaké emoce. A nikdy se mi nestalo, že bych z klasiky byla odrovnaná. Ale má to také své kouzlo. Knihu bych tedy doporučila všem, kteří si rádi přečtou příběh inspirovaný klasikou, ale nebudou v tom hledat zázraky a spíše na celou zápletku budou pohlížet jako na samostatný román s krásným příběhem.

3/5