Recenze I Filmová Divergence

18. června 2014 v 19:04 | Kane |  Mám přečteno I Recenze
Nacházíme se ve světě, kde je lidstvo rozděleno do pěti frakcí. Mírumilovní farmáři, Upřímní mluvící jen pravdu, Neohrožení působící jako vykonavatelé pořádku, Sečtělí, kteří vědí vše a Odevzdaní, kteří jsou ve vedení. Hlavní hrdinka Beatrice se podrobí testu, který jí řekne, do jaké frakce patří. Výsledky ji však nepotěší, neboť nepatří do žádné z frakcí a zároveň do všech. Je Divergentní, pro systém velice nebezpečná, neboť ji nikdo nemůže ovládat. Rozhodne se opustit své rodiče a vstupuje do frakce, kterou vždy obdivovala, do frakce Neohrožených. Jak však projít všemi testy, aby nikdo nepřišel na to, že se liší? Později odhaluje plány Sečtělých, kteří se chtějí ujmout vlády, a jak se ukazuje, bude to nejspíš právě ona, kdo tomu bude muset zabránit.

Konečně jsem i já viděla Divergenci. Je pro mě teď trochu problém porovnávat knihu a film, protože z knihy si už téměř nic nevybavuji, jenom vím, že mě konec málem zabil, že právě konec na tom byl to nejlepší, ale jinak mě to nijak moc nebralo. Nejspíš proto jsem se ani nevrhla na Rezistenci, která ke všemu má u spoustu z vás horší hodnocení než Divergence. Když jsem se ale dozvěděla o filmu, věděla jsem, že ho musím vidět. Mé těšení podpořil i výběr herců. Se Čtyřkou jsem byla spokojená, byl jednoduše perfektní, přesně má představa. Tris se mi ze začátku moc nezdála, ale nakonec mi nevadila. Theo James i Shailene Woodley mi nakonec tedy perfektně sedli.

možné spoilery
Film si ale více užijí právě ti, co četli knižní předlohu. Občas jsem byla vážně zmatená, určité věci mi nedocházely a ať jsem trápila svou paměť jakkoliv a snažila se souvislosti najít v knize, nemohla jsem si vzpomenout. A tak jsem byla odsouzena sledovat film jako pouhý divák, který se knize vyhl velkým obloukem. Například jsem moc nechápala, jestli je Čtyřka také divergentní, jakto že toho Trisina máma ví tolik o divergentních lidech a jak vlastně mohla Tris zastavit vyvraždění všech Odevzdaných pouhým příkazem, když Tobias její příkazy neslyšel. Pokud vím, vše bylo řízeno přes počítač. Ale tak jsou to jen takové drobné chyby.
konec spoilerů

V knize jsem nad tím ani moc nepřemýšlela, ale ve filmu to rozčlenění společnosti vážně působilo šíleně. Pochybuji, že by se lidstvo smířilo s představou, že jsou zaškutalkování do nějaké frakce a byli omezování. Tento systém by neměl dlouhého trvání.
Film ale nemohl dát moc velký prostor k rozvíjení Trisina bojového umění. Jednoho dne dostala nakládačku a druhého dne z ní byla hotová mistrině. Působilo to poněkud nereálně. Taky si nedokážu představit, že bych na několik hodin ztratila vědomí a pak naskočila do vlaku a jela hrát vlajkovanou. Strach z vyloučení frakce může sice motivovat, ale tělu neporučíte, alespoň ne natolik, aby se chovalo, jako by se vám nic nestalo.

Přes všechny mínusy to je ale vydařený film. Především díky hereckým výkonům a co si budeme nalhávat, díky Čtyřkovi. Myslím, že je to zdařilé zpracování knihy. Skvělá hudba, love story, herci a jedna pohroma, které musí zabránit jedna neobyčejná dívka. Samozřejmě, že je to klišé jak hrom, ale já tyhle typy filmů vždy žrala. Užila jsem si to a konec mě odrovnal, přestože jsem věděla, co se bude dít. Zanechalo to ve mně divný pocit, kterého jsem se nemohla zbavit několik dní. Do ohně jsem přilila, když jsem si pustila Hunger games 2. To je ale kapitola sama o sobě, přestože si je HG s Divergencí v ledasčem podobné. Taky tu máme zpočátku obyčejné dívky, které se stanou rebelkami, nějakým symbolem, představují nebezpečí a musejí si poradit s lidmi, kteří by je nejraději viděli mrtvé.

4/5

1 člověk ohodnotil tento článek.