Recenze I Dracula

4. června 2014 v 18:08 | Kane |  Mám přečteno I Recenze
Autor: Bram Stoker
Nakladatelství: Dobrovský v edici Omega
Překlad: Tomáš Korbař
Počet stran: 400
Díl: jeden

Nejslavnější hororový příběh popisuje formou dopisů, deníkových záznamů a novinových výstřižků popisuje děsivé věci, které se odehrávají v blízkosti tajemného maďarského hraběte. Jak odhalí právník Jonathan Harker, s hrabětem není vše v pořádku. V ohrožení se ocitá i Harkerova snoubenka Mina, proto přijíždí profesor Van Helsing a začíná hon na upíra. Kniha byla nesčetněkrát zfilmována, nejslavnější adaptace pocházejí z let 1931 (Tod Browning, hlavní role Bela Lugosi) a 1992 (F. F. Coppola, hlavní role Gary Oldman).

19. srpna. - Dnes večer u Renfielda podivná náhlá změna. Asi k osmé hodině se ho zmocnilo jakési vzrušení a začal čenichat po pokoji jako ohař na stopě. Ošetřovatele jeho chování překvapilo, a protože ví, že se o něho zajímám, pobídl ho k řeči. Obvykle je Renfield k ošetřovateli uctivý, jenže dnes večer se prý choval úplně povýšeně. Neprojevil sebemenší ochotu k rozhovoru. Řekl jedině:
"S vámi mluvit nechci, teď jste úplná nicka, Mistr je nablízku."
(str. 107)

Ke knize jsem se dostala poněkud zvláštní cestou. Objevil se nový a pro mě naprosto úžasný seriál Dracula, narazila jsem na písničku k Draculovi, najednou byl Dracula všude. Říkala jsem si, že když už jsem tedy zastánce všech těch upírských románků, stálo by za to přečíst si knihu, kde to vše začalo, od čeho se většina věcí odvíjí. Bohužel to bylo menší zklamání.

"Milá paní Mino,
přečetl jsem si ten podivuhodný deník Vašeho manžela. Můžete klidně spáti. Ať je to sebezvláštnější a sebestrašnější, je to skutečnost! Za to Vám ručím vlastním životem. Jiní na tom mohou býti hůř, ale jemu a Vám žádné nebezpečí nehrozí..."
(str. 197)

Harker odjíždí do Transylvánie, aby navštívil hraběte Draculu a vyřídil s ním jeho pobyt v Anglii. Lidé, které potkává, ho varují a prosí ho, aby za Draculou nejezdil. Harker neuposlechne a po pár dnech strávených s hrabětem zjišťuje, že je to velice zvláštní člověk. Vychází jen v noci, neodráží se v zrcadle... Po dalších událostech je Harker přesvědčen, že z hrabství se nedostane živý.
Harker je uvězněn v Transylvánii a Dracula odjíždí do Anglie s podivnými bednami. Mina, Harkerova snoubenka, si začíná dělat starosti o svou přítelkyni Lucy, která neustále ztrácí krev. Po všelijakém pátrání a všelijakých opatřeních začíná lov na prastarého upíra, který ohrožuje obyčejný lid.

Kniha je psána v deníkové podobě. Různě se tam střídají zapisy Miny, Harkera, Van Helsinga a Dr. Sewarda. Často jsem měla problém se začíst. V denících byly - především ze začátku - uvedeny věci, které mě absolutně nezajímaly a tím pádem i nebavily. K pochopení celé zápletky taky nijak potřeba nebyly. Ke všemu jsem někde četla, že Dracula konal vše jen kvůli lásce, o kterou přišel a kterou měl znovu nalézt v Mině. Bohužel jsem nic takového v knize nezaznamenala. Bylo tam pár náznaků, které se ale daly vyložit jakkoliv. Ve čtení mě popoháněla právě jen tahle vidina lásky, které není přáno. Nevím, jestli je v tomto příběh upraven jen ve filmové podobě, nebo jestli mi v knize něco uniklo, ale trochu mě zklamalo, že jsem se žádné "love story" nedočkala - samozřejmě v rámci možností a s ohledem na dobu, kdy dílo vzniklo, a s ohledem na vztahy mezi postavami.

3. srpna - Uplynul další týden a stále žádné zprávy od Jonathana, kdyby napsal panu Hawkinsovi, ten by mi dal určitě vědět. Ach, doufám, že není nemocen. Byl by určitě napsal. Občas se podívám na jeho poslední dopis, ale nijak mě neuklidňuje. Neodpovídá jeho stylu, i když je to určitě jeho rukopis. O tom nelze pochybovat. Minulý týden se už Lucy tak často nebudila, zato je nějak podivně ve střehu, až tomu nerozumím, připadá mi, jakoby mě sledovala i ve spánku. Zkouší dveře, a když zjistí, že jsou zamčené, hledá po celém pokoji klíče.
(str. 79)

Věřím, že tahle kniha potěší především kluky, ale i mě to nakonec bavilo a konec se mi velice líbil. Především ta druhá polovina byla zajímavější a lépe se četla. Na co jsem si ale nedokázala zvyknout, to byla citová vyjádření, která směřovala Mině za její statečnost a ušlechtilost. Přišla mi poněkud strojená a tak nějak mi k těm mužským postavám nepasovala. Zajímavé mi přišly přímé řečy. Často jedna postaval mluvila přes celou stranu. Je to rozdíl oproti dnešní literatuře.

Co se týče samotných upírů, byly to přesně ty zlé stvůry, které většina z vás vyhledává. K přežití potřebují hlínu ze země, kde byli stvořeni, nemohou na světlo, ne vždy vypadají mladě a krásně, mají velkou sílu, jsou bledí, zvláštní barva očí, zahání je česnek a kříže a nemohou překročit tekoucí vodu. Mrzí mě jen, že tu Dracula neměl větší prostor. Myslím, že by knize prospělo, kdyby se tu objevily jeho myšlenky. Získal by tak celou tvář, takhle o něm víme jen to, co usuzovaly ostatní postavy v knize.
4/5