Recenze I Mezi nebem a zemí - Zamilované duše

1. října 2013 v 18:46 | Kane |  Mám přečteno I Recenze
Autorka: Stacey Kade
Nakladatelství: Fragment
Počet stran: 208
Překlad: Eva Brožová
Díl: druhý

Duše Alony Dareové se po nehodě vrátila zpět ze záhrobí. Nyní se na ni začínají obracet další zbloudilé duše a ona potřebuje pomoc. Dokáže najít společnou řeč s Willem - jediným člověkem, který jí slyší, ale o kterého předtím nezavadila ani pohledem? Potřebuje jeho pozornost opravdu jen kvůli ostatním nebo jí na Willovi záčíná záležet víc, než je ochotná si připustit?

Měla jsem možnost přečíst si již druhý díl k této sérii a bohužel musím konstatovat, že mě neoslnil tak moc jako první. (Když se nad tím zamyslím, vlastně ani ten první díl nebyl taková pecka, ale tehdy jsem nebyla asi tolik náročná.) Hned první věc, která na mě zapůsobila jako by mi někdo dal facku, byl styl psaní. Autorka to pojala stylem "domyslete si sami" - "buď anebo" - "vysvětlím to tím nejzvláštnějším možným způsobem a použiji při tom trapné komentáře" - "jsme přece malé děti, musíme se v tom pořádně zašťourat, aby to došlo i těm s IQ 0". Tohle popsání je i na mě poněkud kruté a moc kritické, ale nemůžu si pomoct. Tohle se nedá ani označit za odpočinkovou četbu. Občas jsem měla dojem, že to nemá hlavu ani patu. A přišlo mi hodně divné, když se do vážně situace najednou vmísila nějaká Alonina myšlenka typu "příšerné oblečení". V prvním díle mi přišla velice zábavná, teď mě většinou spíše otravovala.

Začátek mě vůbec nechytnul, do knihy se mi nechtělo. Prvních zhruba dvacet stránek bych naznačila (s velkou nadsázkou) za akční. Zbytek byl takový nemastný, neslaný a celkově se toho moc nedělo. V půlce knihy autorce nejspíš konečně došlo, že by neuškodilo malé zrekapitulování předchozího děje. No a konec byl klasický jako u všech dalších průměrných YA knih. Tedy - sekneme tam nějaké nevyřešené záležitosti, narveme tam veškerou akci, která mohla být v celé knize, vytvoříme dojemný happy end a donutíme čtenáře, aby si koupili další knihu, protože je bude určitě zajímat, co Alona vyvede příště.

Celkově se mi ten příběh zdál mnohem méně pravděpodobný než u prvního dílu. Tam se dala spousta věcí obhájit. Ale když se čirou náhodou objeví někdo klíčový na zcela stejném místě ve stejnou dobu jako hlavní postavy a zcela náhodou je to odpověď na všechny otázky... No dál snad ani pokračovat nemusím. Když připočtu všechny ty chyby, překlepy a nepřesnosti v ději (např. jak se Alona dozvěděla jméno vedlejší postavy, když před ní nikdy nebylo zmíněno?), jsem z knihy opravdu zklamaná. Nadruhou stranu musím přiznat, že se mi ten děj líbil. Kdyby se tématu ujal někdo, kdo je schopen ho na 100% využít, bylo by to mnohem lepší čtení a nikomu by nevadilo, že je to jak špatná parodie na duchářské love story. A když si na styl psaní a uvažování autorky zvyknete, už vám to tak hrozné nepřipadá.

Uvidím, co přinese třetí díl. Třeba se to zlepší, třeba na tom najdu něco, co si zaslouží ocenit - když už nic jiného, tak ty obálky jsou hezké. Každopádně kdo od knihy moc neočekává a chce se spíše uvolnit a nad knihou se mu nechce vůbec přemýšlet, může to zkusit.

Děkuji nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku.
3/5