Recenze I Lovkyně snů - Osudové rozhodnutí

30. října 2012 v 18:20 | Kane |  Mám přečteno I Recenze

Autorka: Lissa McMann
Nakladatelství: Fragment
Díl: třetí
Počet stran: 220
Překlad: Čeněk Matocha

Janie má dilema. Musí se rozhodnout mezi dvěma možnostma, a přitom se jí ani jedna nezdá správná. Cítí se v pasti. Tohle však není její jediný problém. Na krku má svou matku a cizího muže, který jí bez varování vstoupil do života.

Závěrečný díl Lovkyně snů byl hodně odlišný od těch ostatních. Tentokrát Janie neřešila žádný případ s drogami. Zaměřila se pouze a pouze na sebe. Musí si vybrat cestu, po které se vydá, a to není nic jednoduchého. V příběhu potřebuje hodně prostoru, a tak od sebe odhání i Cabela. Když se nad tím tak zamyslím, mohlo by se zdát, že kniha bude méně akční. Někdo to tak vnímat bude, já jsem však ráda, že kniha je taková klidnější, protože osmnáctiletá dívka by nezvládala stres, nátlak a k tomu ještě nějakou akci, kdy se jí šílenci budou vrhat po krku. Takhle to působí mnohem reálněji a opravdu jsem měla pocit, že Janiin život je hodně stresující. Vše se tedy týká její volby a její rodiny.

Co se mi však úplně nelíbilo, byl fakt, že se mi strašně špatně naskakovalo do děje. První kapitola je sice taková rekapitulační, ale asi dvakrát jsem se zadrhla a přemýšlela o souvislostech, které mi unikají. Nebylo by tedy na škodu, kdyby autorka připsala nějaká další vodítka, díky kterým by vše docvaklo i méně pozorným čtenářům (nebo čtenářům, kteří předchozí díly četli bůhví kdy). Častokrát Janie učinila nějaké rozhodnutí a já vůbec nevěděla, jak se rozhodla, což mi opravdu vadilo. Později by se ale měl každý dovtípit. Unikající rozhodnutí nebyla jediným problémem. Díky opravdu stručnému popisu mi sem tam unikal i nějaký vtip.

Kniha je napsána jako vždy ve třetí osobě formou deníkových zápisků. Četlo se to skoro samo, děj rychle ubíhal. Celkově se tedy nic moc nezměnilo. Co mi ale v tomhle díle hodně vadilo, byly nespisovné koncovky a slova. Když totiž všechny postavy mluví jako "neandrtálci", nevypadá to dobře. Bylo to sice vždy v přímé řeči, ale na mě toho už bylo moc. Např.: o půlnoci = vo půlnoci, nech to být = nech to bejt... A taky by někdy nebylo na škodu zaměnit jméno zájmenem.
Chyby jsem nijak zvlášť nevnímala. Pokud to není do očí bijící, nevidím to, protože se mi příběh odvíjí před očima. Co jsem však našla, byla chyba na straně 134. Mluví se tam o zapnutém počítači, který nechala Janie běžet od včerejšího dne. Janie však ten počítač nechala běžet (myslím) od odpoledne a vrátila se tam až navečer.

Cítila jsem, že autorka to má promyšlené. Příběh se mi opravdu líbil, jsem ráda, že jsem si tuto sérii mohla přečíst. Možná by však nebylo na škodu, kdyby se připsal ještě jeden díl po dvaceti, deseti letech, nebo nějaký epilog. Opravdu by mě totiž zajímalo, jak to s Janie a Cabelem bylo dál.
4/5

Děkuji nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku.