Recenze I Jane - Moderní příběh Jany Eyrové

1. září 2012 v 12:45 | Katie |  Mám přečteno I Recenze
Autorka: April Lindnerová
Nakladatelství: Ikar
Počet stran: 344
Překlad: Ivana Nuhlíčková
Obálka: Vojtěch Kybal

Jane Moorová je po náhlé smrti rodičů nucena opustit výtvarnou školu a hledat si způsob obživy. Praktická dívka usoudí, že nejlepší bude ucházet se o místo chůvy. Nico Rathburn, charismatický rocker, který se snaží vrátit na výsluní slávy, právě získal do péče malou dcerku a potřebuje, aby se o holčičku někdo staral. Jane je pro něj ideální uchazečkou - nezajímá se o bulvár a žije skromně a osaměle. Jane se v Thornfield Parku sžívá s malou Maddy a postupně začne podléhat kouzlu zkušeného podmanivého může. Mezi guvernantkou a rockovou hvězdou se rodí nečekané a křehké pouto...
Dům ale skrývá tajemství, které život všech obrátí naruby. Jane se musí rozhodnout, zda bude upřímná sama k sobě a své lásky se vzdá, anebo ji přijme s vědomím, že tím popře všechno, co je pro ni v životě důležité. Rozhodne se správně?

Musím se přiznat, že jsem k této knize přistupovala s velkou nechutí. Pořád jsem si hrála s myšlenkou, že předělávat příběhy do 21. stol., se mi vůbec nezamlouvá. Nakonec jsem se rozhodla tuto knihu přečíst dříve než samotnou Janu Eyrovou, abych si příběh moc neznechutila. Nevím, jestli to bylo dobře. Každopádně mě kniha mile překvapila. Když jsem četla autorčinu poznámku, byla jsem opravdu šťastná. Autorka už pracuje na další knize, myslím něco s Větrnou hůrkou, kniha se bude jmenovat Catherine. Napsala knihu na popud předělání knihy Pýcha a předsudek. Ona sama má raději Bronteovou Charlottu a její Janu Eyrovou. Přišlo jí škoda, že lidé dnes už moc její příběh nečtou. Doufá, že díky moderní verzi se lidé k Janě vrátí. U mě se to povedlo. Přepadla mě nesmírná zvědavost. Její příběh si chci přečíst z knihy a ne jen z internetu.

Hned na začátku se potkáváme s Jane před pohovorem na práci chůvy. Autorka nenásilně popisuje, co všechno si Jane zažila a proč nechala školy. Samotná Jane je úplně jiná, než hrdinky, na které jsme zvyklé. Např. vůbec neposlouchá pop, rock a další mládežnické písně. Má raději vážnou hudbu. Strašně ráda maluje, o bulvár se nezajímá a kdyby potkala nějakou star, ani by ji nepoznala. A právě tohle jí zajistí práci u Nica Rathburna, rockera, který nebývá skoro doma a má pětiletou dceru, o kterou se musí někdo starat. Jane k němu má naprosto formální vztah. Alespoň na začátku. Pak zjišťuje, že se do něj zamilovala, což nemusí být nejlepší.

Ze začátku mi děsně vadilo, že autorka zaměnila jména. Tady vystupuje Jane Moorová. Kdyby na knize nebylo napsáno, že je to moderní zpracování, asi bych si toho ani nevšimla. Přišlo by mi to jako nějaký filmový románek. Přiznám se, že o Janě Eyrové jsem jen slyšela, ale neměla jsem vůbec potuchy, co o ní vím. Ukázalo se, že vůbec nic. Tahle kniha se rozhodně nedá považovat za náhradu povinné četby, ale určitě se tam najdou stejné prvky. Každopádě nakonec jsem si jména zamilovala. Řekla jsem si, proč ne? A možná je to tak i lepší, protože po dočtení Jany Eyrové bych si možná řekla, jak mohla proboha skončit v 21. století?

Při tomhle příběhu jsem se opravdu málem rozbrečela. Autorka píše strašně jednoduše, ale krásně. Dokázala jsem si spoustu věcí představit a tento příběh je opravdu krásný, smutný. Nenapadá mě nic, co bych mu dokázala vytknout. Pokud tohle není první recenze, kterou ode mě čtete, víte, že málokdy kritizuju a na knížky, které dostanou malé hodnocení, recenze nepíšu. Každopádně tady by chyby vyšťáral snad jen ten, kdo je odpůrce moderních příběhů. Gramatické chyby jsem nenašla, ale netvrdím, že tam nejsou. Přece jen ještě spoustu věcí přehlédnu. Obzvláště, když se začtu.

Knihu jsem přečetla cca za 6 hodin. Skončila jsem o půl druhé ráno a v noci potom kvůli tomu nemohla usnout, protože jsem nad tímto příběhem neustále přemýšlela. Autorka nudné části psala tak, aby se čtenář nudit nezačal a kdykoliv Nico odjel, nahradila to čtenářům jiným způsobem.

Jane je nenápadná, plachá a myslí si, že není moc hezká. Už od dvanácti let hlídá děti. Když jí umřeli rodiče, dostala od nich pouze bezcenné akcie. Nebyla zrovna jejich oblíbené dítě. Matka jí pořád říkala, proč nemůže být více jako její sestra Jenna. Její bratr ji jako malou bil. Když si nemohla dovolit školné, začala se starat o Maddy, Nicovu dceru. Maddy mi přišla na svůj věk opravdu chytrá a krapet rozmazlená. Otec jí pokaždé přivezl dárek. Jane jí však vytvořila režim, díky kterému ji vychovala. Samotná Jane je chytrá, rozumná, klidná. Opravdu jsem neviděla, že by se rozčílila, což je obdivuhodné vzhledem k tomu, co všechno se jí přihodilo.

Nico je rocková hvězda. Má za sebou stinnou minulost, která ho dohání na každém kroku. Snaží se žít znovu. Začít od začátku a vést v rámci rockové hvězdy normální život. Jeho hudba ho dělá šťastným, je to snad to jediné, co má. Na hvězdu se choval opravdu mile, se všemi v domě vycházel.

Tak tohle je tedy kniha Jane. Určitě stojí za pozornost, pokud si nehodláte přečíst Janu Eyrovou. Mně osobně se nakonec tento nápad strašně zalíbil. Opravdu je to emotivní kniha, která nám nabízí spoustu problémů, které je třeba vyřešit. Nedokážu si představit, že bych Janiny problémy řešila v devatenácti letech, v určitých chvilkách mi přišla jako nějaká stařena, ale asi si pouze zachovala masku z originálního příběhu. Je pravda, že vztah mezi Nicem a Jane byl zvláštní. Takový rychlový. Spoustě lidem se to nelíbilo. Já bych k tomu řekla jen to, že takové hvězdy prostě jsou. Co se týče rozhovorů, Jane se Nicovi se vším svěřila, na vše mu odpověděla, i když to byla soukromá věc. Tohle mi taky nijak zvlášť nevadilo. Celou dobu jí Nico připadal, jako by jí rozuměl. To je dostatečný důvod na rozvázání jazyka, ne?
5/5

Book trailer

Katie