17. srpna 2012 v 16:50 | Katie |  Mám přečteno I Recenze
Autor: Scott Westerfeld
Nakladatelství: Triton
Překlad: Zdeněk Uherčík
Obálka: Carissa Pelleteri, Dagmar Krásná
Počet stran: 323
Díl: první

Každý může být úchvatně krásný, co je na tom špatného? Tally bude brzy šestnáct a už se nemůže dočkat. V jejím světě šestnácté narozeniny znamenají operaci, která člověka změní z fyzicky ošklivého na dokonale krásnou bytost, a tím jej kapatultuje do ráje spičkových technologií, kde jedinou prací je nikdy nekončící zábava.
Několik týdnů před narozeninami však Tally potkává novou kamarádku Shay, která si není úplně jista, jestli vůbec chce být krásná. Mnohem raději by se ocitla mimo dokonalý svět, na utajeném místě zvaném Kouř, kde žijí oškliví, kteří se rozhodli vzbouřit proti diktátu a povinnosti být krásný. Když Shay uteče a zanechá Tally zašifrovaný vzkaz s popsanou cestou do společenství, odhalí Tally odvrácenou stranu světa krásných - a není to nic pěkného. Úřady ji postaví před nejhorší volbu: buď najde svoji kamarádku a vrátí se s ni zpět, a zároveň prozradí úřadům, kde se úkryt nachází, nebo nikdy nebude krásná. Její rozhodnutí jí navždy změní život...

Hned na začátku se Tally vydává zkoušet nový trik. Její nejlepší kamarád se stal krásným a ona zůstala sama. Rozhodne se ho navštívit, což nejspíš nebyla ta nejrozumnější věc. Pro mě tady to dobrodružství bylo trochu nudnější, protože jsem si teprve zvykala na myšlenku, že lidé jsou rozděleni do měst podle ošklivosti, krásy a občas i věku. Parisovi, kamarádovi Tally, je tam věnováno strašně málo prostoru, proto je těžké pochopit, co se mezi nimi děje. Když Tally potkává Shay, okamžitě se spřátelí, protože každá zůstala ve městě úplně sama. Noc co noc provádějí lumpárny a navzájem se učí nové triky. Létají na prknech, děsí caparty (malé ošklivé) k smrti a podnikají výlety. Už na první pohled je jasné, že Shay a Tally jsou úplně jiné. Tally chce být za každou cenu krásná a vyžívá se ve všech těch věcech, jako je navrhování si svého obličeje. Shay však neví, jestli je tohle svět pro ni.

Není snad dobré stvořit společnost plnou krásných lidí?
- Yan Yuan, citováno z The New York Times

Jakmile máme za sebou návštěvu New Pretty Townu, města krásných, čtenář se začne trochu nudit. Alespoň já jsem se nudila. V dalších kapitolách se tvoří pouto mezi dívkami, poznávají se apod. Když však Shay přijde s nápadem, že by obě mohly utéct do Kouře, vše se rozjede. Tally odmítne, a tak jí Shay nechává instrukce, jak se dostane do Kouře, kdyby si to rozmyslela.
V celém příběhu svým způsobem zaujímá místo i láska. Což je opravdu zvláštní, když si vezmete, jak se Tally děsí všech těch starých, ošklivých tváří. Neustále čtenářům připomíná všechny nedokonalosti, ale nakonec se naučí vnímat krásu.
Když už jsme u té krásy. Hodně mě zaráželo, že vám na té operaci vytvoří symetrický obličej. Ve škole jsme se učili, že krása není v dokonalosti, ale právě v nedokonalosti. Pokud měli opravdu všichni symetrické obličeje, museli to být spíše zrůdy.

Příběh je psaný ve třetí osobě, kniha je rozdělena do tří částí a každá kapitola má svůj název.
Hodně se mi líbila autorova myšlenka. Tahle kniha není pouze o světě ošklivých či krásných. Tahle kniha je i o našem světě. Poukazuje na to, jací jsme všichni tupci, když jezdíme v autech, na vše používáme ropu a kácíme stromy. Dokonce je tam i napsáno, jak jsme vlastně všichni zemřeli, což mi přijde málo pravděpodobné, ale na světě existuje už tolik šíleností... Když si ještě ke všemu uvědomíte, že vy samy byste v tomhle světě bez operace moc nepochodili, vznikne vám svět, kde by hromada z nás trpěla mindráky. Označují nás Rezatci, alespoň si myslím, že jsme to my.

Večer při večeři Tally vyprávěla, jak se schovala v řece, když se poprvé objevila helikoptéra hasičů. Všichni měli zase oči navrch hlavy. Podle všeho patřila její cesta do Kouře k těm nejdobrodružnějším.
"Umíte si to představit? Já se nahá krčím ve vodě a ten stroj Rezatců mi ničí tábořiště!"
(str. 170)

Příběh je úžasně promyšlený. Jelikož mám za sebou už dva díly, vidím všechny ty souvislosti, které vám v prvním díle úplně nedojdou. Pokud jsem se na začátku trochu nudila, konec vše vynahradil. Samotná akce by mohla být trochu lépe napsaná, protože podle mého názoru je mnohem jednodušší popisovat děj ve třetí osobě. Přesto to ve mně vyvolávalo emoce. Tally jsem párkrát úplně nenáviděla, protože dělala jednu chybu za druhou, ale brzy si zvyknete. Dělání nenaparavitelných chyb je její já.
•V knize se nachází malé množství překlepů.

Kniha je to strašně pěkná a určitě stojí za pozornost. Nenechte se odradit neakčním začátkem a snažte se vše co nejrychleji pochopit, tato kniha vám toho může nabídnout hodně a pokud vím, neexistuje žádný podobný příběh. Proto se nemusíte bát, že byste četli nějakou napodobeninu. I když se zamýšlím, jak chci, na mysl mi nepřichází žádná kniha, která by se jen trošku podobala.
4/5
Trailer (nevím, jestli je oficiální)

Katie